Logo Universiteit Utrecht

Handboek Natuurkundedidactiek

2.2 Curriculum

Literatuur

Achtergrond

Examenprogramma’s – Alle examenprogramma’s en syllabi zijn te vinden op www.examenblad.nl.

Leerpsychologie – Een overzicht van leerpsychologische theorieën met korte beschrijvingen is te vinden op www.instructionaldesign.org/theories/index.html.

Curriculum – Het hieronder genoemde boekhoofdstuk geeft een overzicht van de verschillende mogelijke interpretaties van het begrip curriculum – en met name de verschillende ‘curriculum representations’: ideal, formal, perceived, operational, experiential en attained curriculum – en gaat in op de geschiedenis van curriculumontwikkeling in het science-onderwijs. Het genoemde onderscheid tussen de verschillende curriculumrepresentaties is met name van belang voor het analyseren van de achterliggende ideeën en de uiteindelijke opbrengsten van curriculuminnovaties.

  • Van den Akker, J. (1998). The science curriculum: Between ideals and outcomes. In B.J. Fraser & K.G. Tobin (Eds.), International Handbook of Science Education (pp. 421-447). Dordrecht: Kluwer.

Kennisbasis – Het artikel hieronder geeft een korte inleiding op de in deze paragraaf genoemde kennisbasis natuurwetenschappen en technologie en twee korte uitwerkingen in de vorm van voorbeeldlesmaterialen. In vervolgartikelen zal aandacht worden besteed aan de verschillende denkwijzen in de kennisbasis.

Op de website van Ecent staat een dossier ‘kennisbasis’ met een verzameling artikelen over de kennisbasis voor de verschillende bètavakken: www.ecent.nl > dossiers > kennisbasis.

Lesmaterialen

 Curriculumprojecten – De in deze handboekparagraaf genoemde curriculumprojecten zijn te vinden onder de volgende links:

Cursusactiviteiten